I. Wzorce kreacyjne 1. Singleton 2. Budowniczy 3. Prototyp 4. Fabryka 5. Fabryka abstrakcyjna II. Wzorce strukturalne 1. Adapter 2. Most 3. Kompozyt 4. Dekorator 5. Fasada 6. Pyłek 7. Pełnomocnik III. Wzorce czynnościowe 1. Łańcuch zobowiązań 2. Polecenie 3. Interpreter 4. Iterator 5. Mediator 6. Pamiątka 7. Obserwator 8. Stan 9. Strategia 10. Metoda szablonowa 11. Odwiedzający |
Fabryka - Metoda wytwórcza - wzorzec projektowy - java1. Cel:Wzorzec projektowy Fabryka odpowiada za tworzenie instancji oraz zarządzanie ich cyklem życia podczas ich tworzenia. Odnosi się do klas o wspólnym interface-e lub podklasy. 2. Problem: Chcemy tworzyć obiekt bez ujawniania logiki tworzenia i odwołać się do nowo utworzonego obiektu za pomocą wspólnego interfejsu 3. Rozwiązanie: Fabryka tworzy konkretne klasy, przez sparametryzowane ich tworzenie. 4. Diagram klas wzorca Fabryka: 5. Implementacja: Pierwszą rzeczą jest stworzenie inteface-u lub podklasy fabryki.
Czasami chcemy aby argumentem metody fabryki pobierajacej nowy element był parametr String. Ale dobrym zwyczajem jest użyć enum do wybrania określonego elementu
getInstance() używa jest do tworzenia wzorca fabryki, to nie jest singleton: - java.util.Calendar - ResourceBundle - NumberFormat |
---|